ÅRETS
Företagare

SYFTE
Årets företagare i Umeå delas ut för att vi vill lyfta fram människan bakom företaget. Vi vill synliggöra de företagare som genom sitt engagemang och entreprenörskap jobbar hårt för att driva och utveckla sina verksamheter och göra allt bättre affärer. Bättre affärer leder till tillväxt som ger välstånd, något som alla vill ha. Årets företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare. Duktiga företagare bidrar genom sina idéer och sitt arbete till att samhället utvecklas.
KRITERIER
För att utses till finalist till Årets företagare på Umeågalan ska samtliga kriterier uppfyllas:
-
Inneha ett betydande ägande av företaget.
-
Aktivt driva företaget.
-
Ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning.
-
Genom gott ledarskap vara en god förebild och ambassadör för företagare.
-
Visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras.
-
Ha uthålligt god lönsamhet.
-
Inte ha några allvarliga betalningsanmärkningar.
-
Inte nyligen vara dömd i domstol.
Urvalskriterier i juryarbetet
Företagarnas samarbetspartner UC kontrollerar att de mätbara kriterierna är uppfyllda (ha uthålligt god lönsamhet och inte ha några allvarliga betalningsanmärkningar). Juryn bedömer övriga kriterier.
Juryn utser tre finalister och bland dessa en vinnare utifrån en samlad bedömning av ovanstående kriterier
MEDARRANGÖR
Företagarna Umeå
JURY
Alex Prowse (juryordförande), Look Professionals
Erica Hansen, Esam
Hanna Wiik, Ekonomikollen
Ellinor Thörngren, StoryAct
Lars Fredriksson , OF Bygg
Peter Sandström, Tydliga
Martin Ärlestig, Mac
Kontakt:
Alex Prowse, juryordförande
Bakgrund till kriterierna
Äga och driva: Man ska ha majoritetsägande. Det går bra med finansiärer om ägaren är näst största ägare. Eftersom utmärkelsen går till företagaren är det viktigt att hen är verksam i företaget. Det innebär att man ska ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Viktigt eftersom det är företagaren som är i fokus och därmed dennes inflytande och påverkan som ska belönas.
Ledare och förebild: Aspekten belyser på vilket sätt som företaget bidrar till samhället genom sitt agerande. Det kan röra sig om till exempel:
-
Engagemang i att utveckla sitt företag eller sin verksamhets miljöarbete.
-
Stöttar lokala verksamheter, föreningar etcetera.
-
Ansvar gentemot leverantörer och kunder.
-
Anställer personer som annars hade haft svårt att komma in på arbetsmarknaden.
-
Har påverkat politiken till godo för andra företagare i regionen och/eller uppmuntrar mångfald.
Kreativitet och innovation: Aspekten belyser på vilket sätt som företaget arbetar på ett innovativt sätt med sin vara eller tjänst. Det kan till exempel visa sig genom:
-
Företaget har tagit en klassisk vara eller tjänst men säljer den på ett nytt sätt, med ett utökat värde för sina kunder eller på något annat sätt omvandlat sitt erbjudande på ett sätt som fått dem att utveckla sin bransch.
-
Företaget har en innovativ produkt eller tjänst som de utvecklat och som skapat nya möjligheter inom dess bransch. Kanske har företaget också förändrat genom sin verksamhet? Patenterade lösningar, forskning som omvandlats till verksamhet etcetera.
Lönsamhet och tillväxt: Med god lönsamhet avses att den är långsiktigt stabil eller att man har återinvesterat i företaget för fortsatt tillväxt. Företagets marginal ska jämföras med andra i samma bransch, inte med alla andra branscher. Genom UC-rapporter har Företagarna sammanställt en bild av företagets ekonomi de senaste fyra åren (för vissa bolag där verksamheten inte bedrivits i fyra år kan detta vara kortare). De delar som vi kollat djupare på är; omsättning, antal anställda, årets vinst och nettomarginal.